Pressupostos i ordenances municipals: una oportunitat perduda

Dijous passat es van aprovar els pressupostos municipals sense cap suport de l’oposició. Una vegada més, doncs, la majoria absoluta els permet tirar endavant una proposta que no genera ni una mica de predisposició de l’oposició en forma d’abstenció.

La proposta de l’equip de govern és continuista, res a veure amb la necessitat d’adequar el pressupost municipal i les ordenances a la situació de sindèmia que vivim i viurem. En canvi, el capítol d’inversions contempla la continuació de la construcció de l’Espai Cràter i altres obres derivades d’aquest equipament per un valor de més de 900.000€.

Des del primer moment de ser a l’Ajuntament, la CUP ha proposat un canvi més que significatiu en la forma d’elaborar els pressupostos, a partir del cost real dels serveis i de les despeses, i sembla que alguna cosa es mou, més per la nostra insistència que per la voluntat de l’equip de govern; però també hem liderat diverses vegades la proposta d’estudiar i portar a terme una tarifació social i progressiva que permeti a qui més té contribuir més a través de la taxa de les llars d’infants, a les escoles municipals o a la taxa del cementiri. A més, hem demanat a l’equip de govern que s’avanci en la municipalització de serveis com el transport públic (la concessió acaba el 2024), l’aigua, les escombraries, la zona blava i els aparcaments subterranis i la neteja d’equipaments públics, però el més calent és a l’aigüera.

També hem fet diferents propostes a les OOFF i algunes per fi es van incorporar; com la revisió dels epígrafs de les empreses que paguen IAE perquè ingressen més d’un milió d’euros a l’any. Això ha significat un ingrés consolidat anual per l’ajuntament d’uns 130.000 euros; l'eliminació de bonificacions a cotxes antics i el recàrrec de l’IBI als pisos buits, dels quals esperem veure els primers resultats el 2021.

D’altres propostes però, s’han quedat sense resposta com ara la bonificació per l’IBI a aquelles famílies que ingressen per sota el Salari Mínim Interprofessional, el pagament de la taxa de residus per generació, recàrrec a la taxa d’escombraries per als establiments turístics, l’exempció de taxes quan hi hagi tancament d’establiments per la COVID, limitar l’exempció automàtica als centres de culte catòlics, incloure una nova bonificació per habitatges destinats a lloguer amb renda limitada.

Mentrestant continuem sense polítiques valentes en matèria d’habitatge, àrea infradotada des de sempre, tant en recursos econòmics com tècnics, mentre esperem les anàlisis dels habitatges que es van encarregar el mandat passat; o sense propostes de mobilitat interna de la ciutat, mentre segueix l’operació de maquillatge de l’avinguda Sant Jordi - c/ Portbou, per on continuen passant milers de vehicles, entre ells camions de gran tonatge, però segueixen reclamant una variant que trigarà entre 5 i 10 anys a estar feta, sense afrontar de manera valenta un canvi de la mobilitat que no passa per construir noves infraestructures sinó per recuperar les concessions de les autopistes, facilitar l’ús de vehicles de mobilitat personal i un transport públic sostenible en tots els sentits, entre moltes altres.

Per a nosaltres, aquest és moment de posar els recursos de la ciutat al servei de les persones i els negocis que ho estan passant malament i que ho seguiran passant malament. És moment de reclamar a qui més té un esforç a l’hora d’aportar allò que no els cal perquè l’emergència global que ja tenim pugui ser superada sense deixar ningú enrere.

El capítol d'inversions contempla la continuació de la construcció de l'Espai Cràter i altres obres derivades d'aquest equipament per un valor de més de 900.000€