La CUP Olot denuncia que 3.930 veïnes i veïns no tindran dret a vot a les properes eleccions municipals

La CUP ha fet públic que un 13,75% de la població olotina en edat electoral no podrà exercir el seu dret a votar i a ser escollit a les eleccions municipals de 2019.

Al passat Ple de l'Ajuntament d'Olot, la CUP va denunciar que 3.930 veïnes i veïns (un 13,75% de la població olotina en edat electoral) no podran exercir el seu dret a votar i a ser escollits a les eleccions municipals de 2019. Per mostrar la magnitud de la xifra, la regidora Anna Descals va assenyalar que el partit més votat a les passades eleccions municipals (CiU) va obtenir 4.898 vots i el segon (ERC) 2.833. És a dir, que el nombre de persones excloses del procés electoral és superior als vots rebuts pel segon partit més votat.

La legislació espanyola limita enormement la participació política de les persones estrangeres, que no poden votar ni ser votats en les eleccions generals ni autonòmiques i redueix el dret a vot a les eleccions municipals a alguns supòsits. Així, l’article 13.2 de la Constitució espanyola permet el sufragi actiu i passiu de persones estrangeres en les eleccions municipals només quan existeix un tractat internacional sota el criteri de reciprocitat. A la pràctica només les persones amb nacionalitat comunitària i d’una dotzena de països no europeus poden exercir el seu dret a vot a les eleccions municipals.

Per tal de mostrar-hi el seu rebuig, la CUP va presentar una moció a l'Ajuntament, instant a l'estat a canviar aquesta normativa i recordant que la República que defensem garanteix el dret a vot de totes les persones residents. La moció va ser aprovada per unanimitat.

Qui pot votar a les eleccions municipals?

• Totes les persones que tenen DNI.

• Les persones amb NIE que provenen d'un país de la Unió Europea.

• Les persones amb NIE que provenen d'algun país amb tractat bilateral amb l'estat espanyol: Noruega, Islàndia, Bolívia, Cap Verd, Xile, Colòmbia, Corea, Equador, Nova Zelanda, Paraguai, Perú, Trinitat i Tobago.

La CUP ha recordat que defensa una República on totes les persones residents tinguin reconegut el dret a votar i a ser escollides.