La CUP Olot defensa una educació socialment emancipadora i inclusiva

Cal potenciar l’escola bressol com el primer espai de desenvolupament físic, motor, emocional, efectiu, social i cognitiu i garantir-ne l’accés a totes les famílies. Per això, és un dels primers serveis en què instaurarem la tarificació progressiva: qui més paga és qui més té i qui menys paga és qui menys paga.

Les competències educatives dels municipis no van més enllà de la gestió de les matrícules i el manteniment dels edificis. Olot, però, des de fa temps, ha apostat per ser Ciutat Educadora, paraigües sota el qual s’hi engloben diverses iniciatives que busquen fer de la ciutat un espai d’educació integral, permanent, plural i diversa. En aquest sentit, doncs, la nostra ciutat ha estat referent.

Per a nosaltres, l’educació és un eix transversal que recorre tot el nostre programa. No hi ha aspecte de l’acció de govern que plantegem que no tingui recollits aspectes educatius: campanyes de sensibilització, fer pedagogia, augmentar la formació per a determinats col.lectius, etc.

Per això pensem que ara cal fer un pas endavant. Els reptes del món educatiu, l’educació 360º, el debat públic / privat, l’educació al llarg de la vida, la diversitat cultural, la formació professional, estan conformant escenaris diferents als quals no estàvem acostumats. Per això, des de la CUP pensem, en primer lloc, que cal desenvolupar accions i polítiques educatives a favor del respecte a la diversitat i en contra de tota discriminació per origen, gènere, opció sexual o creença. Hem de treballar per la igualtat d’oportunitats als centres educatius; per això, pensem que cal recollir dades per saber quants infants no tenen tot el material necessari o no poden anar de colònies per manca de recursos econòmics. A partir d’aquí, cal pensar i repensar quins projectes o quins recursos necessitem com a ciutat per treballar per a una igualtat d’oportunitats real.

Per altra banda, cal potenciar l’escola bressol com el primer espai de desenvolupament físic, motor, emocional, efectiu, social i cognitiu i garantir-ne l’accés a totes les famílies. Per això, és un dels primers serveis en què instaurarem la tarificació progressiva: qui més paga és qui més té i qui menys paga és qui menys paga. Enguany ja hem perdut l’oportunitat de recollir de forma voluntària dades de renda de les famílies que hi ha preinscrit els seus fills, i el grup de treball de l’ajuntament havia avançat força en una proposta que, finalment, no s’ha pogut portar a la pràctica. També farem els estudis econòmics i tècnics per implantar-la a les escoles municipals de música i expressió.

Per altra banda, treballarem conjuntament des de l’IME i el Departament d’educació per revisar la zonificació de les escoles públiques i privades concertades, sobretot per minimitzar els efectes que han provocat sobre l’Escola Llar, però també sobre l’Escola Malagrida, que dins de la seva zona hi ha tres escoles concertades. Realitzarem accions i campanyes per fomentar la matriculació a l’Escola Llar i difondre el seu projecte educatiu. Garantirem el repartiment de l’alumnat amb necessitats educatives especials en tots els centres educatius públics i concertats d’Olot a partir d’una taula educativa, a partir d’una taula de diàleg entre tots els centres educatius. Promourem la revisió dels criteris de gratuïtat del transport escolar i menjador en funció de la renda de les famílies i no pas per criteris de residència familiar.

Com ja hem dit en altres moments, promourem la participació a través d’impulsar el Consell Escolar Municipal com a espai de debat, de participació i de consens. Des d’aquest Consell, fomentarem que a les escoles es tractin temes de salut sexual i reproductiva, activitats de gènere aplicant un criteri feminista i tota mena d’activitats extraescolars assequibles a tots els alumnes, sobretot aquelles que tenen a veure amb l’Escola de Música i l’Escola d’Expressió.

No oblidarem les necessitats educatives dels alumnes que no acrediten l’ESO i treballarem per crear l’Escola Municipal de Noves Oportunitats, en què impulsem actuacions educatives i professionalitzadores alternatives i innovadores per als joves que han sigut expulsats dels circuits educatius reglats. I ho farem dissenyant recorreguts formatius, personalitzats; al mateix temps, generarem un diàleg permanent amb altres agents públics i privats que també treballin per al mateix, creant ponts per buscar respostes a les necessitats i reptes actuals d’aquests joves. I aquí també hi té un paper a desenvolupar el Consell de la formació professionalitzadora i de l’ocupació de la Garrotxa, creat recentment.

Però no obligarem altres aspectes formatius, com són exigir a la Generalitat que ampliï els serveis i els recursos que actualment ofereixen l’Escola d’Adults i el Consorci de Normalització Lingüística. Però també donarem suport a les entitats que promouen l’educació en el lleure i, és clar, el col·lectiu de mestres que treballen per a l’alfabetització.

En definitiva, abordarem l’educació com un element permanent i global, més enllà de l’educació reglada, garantint el compromís de l’ajuntament que qualsevol pla i acció que es dugui a terme tindrà també una mirada educativa perquè és clar que la ciutat és tota ella un espai educatiu.

Garantirem el repartiment de l’alumnat amb necessitats educatives especials en tots els centres educatius públics i concertats d’Olot.