El PDeCAT d'Olot s'absté en una moció per controlar l'increment de pisos turístics il·legals

L'equip de govern del PDeCAT Olot es va quedar sol abstenint-se en una moció de la CUP per fer un registre d'habitatge d'ús turístic, detectar aquells que ho fan de forma il·legal, identificar zones d'alta pressió i fer-ne una regulació. La resta de partits de l'Ajuntament hi van votar a favor.

Els vots a favor de la CUP, ERC, OeC i PSC van fer possible l'aprovació d'una sèrie de mesures preventives per fer un registre d'habitatge d'ús turístic, detectar aquells que ho fan de forma il·legal, identificar zones d'alta pressió i fer-ne una regulació.

En el debat de la moció, l'equip de govern del PDeCAT va reconèixer que la plataforma principal de lloguer de pisos turístics online, Airbnb, té publicats al seu web fins a 21 pisos turístics que operen de forma il·legal a Olot.

Estanis Vayreda, regidor de promoció de la ciutat, comerç i turisme, va mantenir que la ciutat encara no té un problema de massificació turística i va rebutjar la necessitat de prendre mesures preventives, tal com demanaven tots els grups de l'oposició.

Els acords que es van aprovar -tot i l'abstenció del PDeCAT- són els següents:

1. Crear un registre d’habitatges d’ús turístic a nivell d’Olot que contempli tant els que operen amb llicència municipal com els que no (Airbnb, Homeway, Booking i altres intermediaris).

2. Que aquest registre serveixi per a regularitzar la situació dels pisos que exerceixen aquesta activitat de manera il·legal.

3. Aplicar les mesures corresponents per fer complir la normativa que regula l’activitat dels allotjaments turístics (Llei 13/2002, de 21 de juny, de Turisme de Catalunya i Decret 159/2012, de 20 de novembre, d’establiments d’allotjament turístic i d’habitatges d’ús turístic), en aspectes tals com: la contractació de les corresponents assegurances, l’establiment de l’aforament permès del pis, la revisió de condicions higiènico-sanitàries, el manteniment general, els serveis d’atenció al llogater temporal que hi fa una estada, que els veïns/es disposin d’un telèfon de contacte davant de possibles conflictes amb la comunitat de veïns, etc.

4. Un cop regularitzada la situació, realitzar un cens real per zones o barris dins el municipi d’Olot, amb dades obertes i consultables per a la ciutadania de tots els immobles que exerceixen aquesta activitat i identificació d’aquests a la façana dels edificis.

5. Detectar aquelles zones que el nombre de pisos turístics superin els percentatges desitjables pel que fa al seu impacte sobre el preu dels lloguers dels habitatges destinats a lloguer per residència permanent i la vida comunitària i usos de l’espai públic dels veïns i veïnes i, per tant, de quina manera incideixen en el creixen fenomen del desllogament (o “deixar d’estar llogat”) en règim general.

6. A partir d’aquí, regular el nombre de pisos turístics, de manera que no superin els percentatges que es considerin suficients pel que fa al seu impacte sobre els lloguers i la vida comunitària i usos de l’espai públic.

7. Desenvolupar un pla d’usos del sector, que vetlli per mantenir i promoure la xarxa social i veïnal del barri.

8. Impulsar, a través del Consell Comarcal i el Consorci Turisme Garrotxa, el mateix tipus de registre d’habitatges d’ús turístic a nivell de la Garrotxa que contempli els mateixos aspectes que el registre d’Olot.

La moció de la CUP proposava fer un registre d'habitatge d'ús turístic, detectar aquells que ho fan de forma il·legal, identificar zones d'alta pressió i fer-ne una regulació.