Olot s'oposa al tancament del Centre de Fauna Salvatge dels Aiguamolls de l'Empordà

L'Ajuntament d'Olot ha aprovat, a proposta de la CUP, la moció que la Institució Alt Empordanesa per a la Defensa i Estudi de la Natura (IAEDEN) està promovent per evitar el tancament del Centre de Fauna Salvatge dels Aiguamolls de l'Empordà, que des de 1984 atén els exemplars de fauna autòctona salvatge de les comarques gironines, formant part de la xarxa pública de centres de fauna salvatge de Catalunya.

La Institució Alt Empordanesa per a la Defensa i Estudi de la Natura (IAEDEN) està promovent l'aprovació d'una moció per evitar el tancament del Centre de Fauna Salvatge dels Aiguamolls de l'Empordà, que des de 1984 atén els exemplars de fauna autòctona salvatge de les comarques gironines, formant part de la xarxa pública de centres de fauna salvatge de Catalunya.

L'Ajuntament d'Olot, reunit en Ple el passat 25 de juliol de 2013, va decidir -a proposta de la CUP- sumar-se a aquesta reivindicació amb els vots a favor de CiU, PSC, ERC i PP. PxC es va abstenir.

MOCIÓ D'OPOSICIÓ AL TANCAMENT DEL CENTRE DE
FAUNA SALVATGE DELS AIGUAMOLLS DE L'EMPORDÀ

Des del 1984, el Centre de Fauna dels Aiguamolls de l’Empordà, depenent actualment del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca , Alimentació i Medi Natural (DAAM), atén els exemplars de fauna autòctona salvatge de les comarques gironines, formant part de la xarxa pública de centres de fauna salvatge de Catalunya.

La tasca del Centre no es limita únicament a la recuperació i posterior alliberament de la fauna autòctona al medi, sinó que també realitza tasques d’investigació, educació ambiental, divulgació, estudis epidemiològics relacionats amb la salut pública i control d’espècies invasores.

El nombre d'ingressos en el Centre s'ha incrementat fins a apropar-se als 1000 exemplars actuals, amb una taxa de recuperació equiparable a la resta de centres de fauna de Catalunya, tot i la mancança d'infraestructures i de personal.

Actualment l'empresa pública Forestal Catalana S.A. gestiona aquest equipament públic, tot i que el Centre fou creat per la IAEDEN i posteriorment sostingut per la Fundació Roger Burlet.

L'empresa Forestal Catalana S.A. ha anunciat un nou ERO, que afecta la totalitat dels treballadors d'aquest Centre. Aquest ERO ha servit d'excusa al DAAM per tancar el Centre de Fauna dels Aiguamolls.

Les conseqüències d'aquest tancament són:

• Les comarques gironines serà l'única zona del Principat sense centre de fauna salvatge, tot i que compta amb el major percentatge d'espècies protegides de Catalunya.
  • Disminuirà el percentatge de recuperació de fauna.
  • Desatenció de la fauna salvatge amenaçada.
  • Pèrdua de seguiment i control de malalties potencialment perilloses pels humans (grip aviar, ràbia...)
  • La finalització de projectes educatius claus per la conservació de la fauna autòctona.
  • La finalització de tasques de control d'espècies invasores.
  • Pèrdua de tres llocs de treball.

Per tot això, el Ple de l’Ajuntament d’Olot pren els següents

ACORDS

1. Instar a la Generalitat de Catalunya i en concret al  Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, a no fer efectiu el tancament  del Centre de Fauna Salvatge dels Aiguamolls de l'Empordà, buscant les alternatives necessàries per garantir els recursos humans i econòmics suficients per al correcte funcionament del Centre.
  2. Adherir-se al Manifest NO DEIXAREM QUE TANQUI EL CENTRE DE FAUNA  de la IAEDEN.
  3. Difondre, proposar i recolzar les mobilitzacions contra el tancament del centre, i incentivar als ciutadans del municipi a participar a dites mobilitzacions a tal efecte.
  4. Transmetre aquests acords de la present moció, juntament amb una certificació literal de la seva aprovació, al Honorable Sr. Josep Maria Pelegrí i Aixut, conseller d' Agricultura, Ramaderia, Pesca , Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya; al Director General de medi natural i biodiversitat de DAMM el Sr. Antoni Trasobares; A la Federació de Municipis de Catalunya i a l’Associació Catalana de Municipis i Comarques, convidant així a tots els Ajuntaments a sumar-me a aquesta iniciativa; i per últim, es procedirà a enviar còpia d’aquests acords al mail de la campanya de la IAEDEN, promotora d’aquesta iniciativa ([email protected]).