La policia municipal d'Olot confisca l'urna i 200 vots del Multireferèndum

L'èxit del Multireferèndum es va veure enterbolit per l'actuació de la policia municipal d'Olot, amb l'ajuda dels Mossos d'Esquadra, que van confiscar l'urna i els 200 vots que hi havia hagut fins al migdia. La policia també va identificar els membres de la mesa, que van explicar repetidament als agents que el que feien no era il·legal.

Unes 40.000 persones arreu de Catalunya van participar diumenge passat en el Multireferèndum, una convocatòria popular realitzada per desenes d'entitats d'arreu del territori, entre altres: Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH), Candidatura d'Unitat Popular (CUP), Procés Constituent, Unitat Contra el Feixisme i el Racisme (UCFR), Riudaura Junts Contra el Fracking, Aturem el Fracking de Catalunya, Agrupació Naturalista i Ecologista de la Garrotxa (ANEGx), Xarxa per la Sobirania Energètica i Estelada 2014.

A primera hora del matí, primer Policia Municipal i després Mossos d'Esquadra, van passar per la mesa del Multireferèndum per comprovar que no s'estigués incomplint cap norma de la llei electoral: Una distància prudencial amb els col·legis electorals, absència de simbologia política o partidista, etc. Tots dos cossos de policia van identificar els membres de la mesa i tot seguit els van donar el vist-i-plau per continuar.

A mig matí, però, la Junta Electoral de Girona va enviar un fax a la Junta Electoral d'Olot obligant a desmantellar la mesa del Multireferèndum que hi havia a la ciutat, acatant la sentència que havia emès la Junta electoral central espanyola, que prohibia el Multireferèndum per motius polítics. Després d'això, els dos cossos policials van tornar a la mesa de votació per demanar als seus membres que desmuntessin. Les persones de la mesa, però, van explicar-los que havien presentat un recurs contra la sentència, perquè el que estaven fent era legal, i els van demanar que esperessin a la resolució del recurs, abans de posar fi a la consulta.

No va ser fins quarts de tres del migdia que la Policia Municipal es va presentar a la mesa amb la intenció definitiva de desmuntar-la, si no ho feien els organitzadors. Les persones de la mesa, novament, es van negar a desmuntar per voluntat pròpia perquè consideraven que tenien tot el dret a fer el que estaven fent, i veient això la Policia Municipal va decidir precintar l'urna i confircar-la juntament amb els 200 vots i totes les paperetes que encara no s'havien utilitzat.

La CUP ha mostrat el seu rebuig a l'actuació de la Policia Municipal i ha demanat explicacions a l'Ajuntament d'Olot, ja que aquest ha estat l'únic municipi de Catalunya on la policia local ha retirat i confiscat l'urna i els vots del Multireferèndum. A la vegada, la CUP ha alertat que una sentència de la Junta electoral espanyola es podria repetir durant la consulta del 9N, i que no és un bon precedent el fet que en aquesta consulta s'hagi acatat abans la decisió política d'un tribunal espanyol que no pas la voluntat del poble de Catalunya i els principis més elementals de la democràcia.

A la Garrotxa, dos pobles van tenir una mesa del Multireferèndum: Riudaura i Olot. A Riudaura, un centenar de persones van exercir el seu dret a vot durant tot el dia, sense cap problema, mentre que a Olot, Mossos d'Esquadra i Policia Municipal van fer-hi acte de presència en diversos moments del dia, fins arribar al punt d'impedir que es continués celebrant el Multireferèndum i de confiscar l'urna i els dos-cents vots que hi havia fins al migdia.