[Dos anys a l'Ajuntament d'Olot]. La Variant.

Ara fa dos anys, la CUP Olot entrava amb força a l'Ajuntament d'Olot. Presentant-nos per primera vegada, obtenim 3 regidores i 1.524 vots a la ciutat. Ara que som a l'equador del mandat de 4 anys que ens van donar els i les ciutadanes, toca fer la vista enrere per seguir avançant. És per això que el proper 27 de maig hem preparat un acte per debatre de com han anat aquests dos primers anys i, sobretot, de com volem/voleu que vagin els dos següents. Utilitzarem l'etiqueta: #2anysalPleOlot

La variant és un d’aquelles temes que ve de molt més enllà de la nostra arribada a l’Ajuntament. Però precisament, al llarg d’aquest dos anys, el projecte ha avançat:

Certament, Olot té problemes de volum de trànsit. El vial Sant Jordi ja no pot absorbir més capacitat i els veïns i veïnes estan farts de la situació i reclamen la variant. A l’altra banda de la ciutat, un altre grup de veïns i veïnes, que, malgrat no oposar-se a la variant com a proposta, si que rebutgen el traçat que sembla ser definitiu, deixant damunt la taula un altre traçat que no partiria el barri de l’Hostal del Sol en dos...per tant, la situació, a nivell de veïns és clara: la variant és quelcom necessari.

Ara bé, des de la CUP, com a ecologistes que som, i entenent i respectant la voluntat dels veïns i veïnes, no podem acceptar una altra obra faraònica (com el doble carril per banda que proposa l’equip de govern de CIU i PSC) que liquida totalment el verdader sentit de la nostra comarca; el paisatge, la tranquil·litat, la serenor i la pagesia. De fet, tot això ja ve de lluny, com dèiem. Nosaltres vam lluitar dins el col·lectiu Salvem les Valls, potser érem joves encara, algunes no tant, però si que teníem clara una cosa: el túnel de Bracons suposava el principi de la fi de l’harmonia entre la vida humana i la seva activitat amb la natura.

Ens van atacar de que estàvem en contra del progrés, que les carreteres ajudarien al desenvolupament de la comarca… ostres, curiosament, des de que es va obrir el túnel, es va encetar una crisi, que ja s’esdevé estructural, i que l’únic que ha fet és engrandir les butxaques dels grans empresaris i buidar les de les persones del carrer. És aquest el progrés que volem?

Està demostrat que els problemes de trànsit de la ciutat d’Olot, i de retruc a la comarca, en gran part (un 60% del volum total) estan provocats per la mobilitat interna de la comarca, per tant, des de la CUP pensem que la Variant no és una infraestructura necessària d’entrada.  Abans de prendre aquesta decisió, caldria estudiar altres tipus d’accions, com canvis de direccions ens carrers, polítiques de promoció de la mobilitat sostenible, accions reals per actuar de manera decreixent en qüestions de mobilitat… però no, encara que tinguin noves sigles alguns, i d’altres estiguin a punt de perdre-les, no hi ha cap voluntat de posar per davant els interessos de les persones als interessos del capital. I també i per què no dir-ho dels que creuen que les carreteres són la solució a la crisi actual i planetària fins i tot. Si no hi ha carreteres no hi ha desenvolupament. Però, en el fons, de quines carreteres parlem: d’aquelles que ajuden a ordenar el trànsit o d’aquells eixos que travessen el territori perquè el trànsit pesat es pugui connectar a l’estat Espanyol des de Figueres, creuant per la Garrotxa i empalmant a l’eix Vic-Manresa- Lleida, estalviant-se així l’autopista. I resulta que ens falten carreteres.

Ara farà un any, l’equip de govern, fent un ús indegut, des del nostre punt de vista, de les consultes populars, van demanar a la ciutat si aquesta obra era urgent i necessària, altre cop utilitzant l’eina per legitimar una decisió política. L’equip de govern no va voler fer cap debat al respecte al·legant que ja fa temps que se’n parla del tema… Nosaltres, ERC i OeC vam fer un debat públic amb experts per contraposar idees i projectes. Va ser un èxit, els i les assistents van sortir amb opinió. És això, per fer bé una consulta cal refrescar el debat, si com diuen fa tant de temps que està sobre la taula i s’han d’analitzar els pros-i-contres. Recordeu la pregunta amb doble fil: "Consideres la variant d'Olot una obra urgent i prioritària?”. Imagineu-vos la resposta:  urgent si, però prioritària no. O bé, prioritària si però urgent no. O bé, cap de les dues. Tres opcions en una pregunta que hauria de ser SI o NO.

Com a CUP també hem fet propostes per acabar amb aquests problemes, per exemple, hem proposat la gratuïtat de l’autopista AP7, que recordem que és un carretera que ja s’ha pagat a l’empresa concessionària. Creiem que amb una millor gestió del patrimoni públic, amb valentia i amb una veritable vocació popular, s’acabarien les obres que oloren més a contrapartides i favors que a beneficis pel nostre territori.

Des de la CUP, restarem atentes als moviments que vagin sorgint al respecte, perquè tant CIU com PSC només fan que anunciar canvis a cop de notícia al més pur estil sensacionalista perquè no han sigut més que això, anuncis. Ja no sabem si es farà, si no, per on passarà, si l’acord  dels alcaldes de la Vall es mantindrà, si realment s’han estudiat totes les opcions, què hi diu el Parc Natural, què hi diuen els veïns i veïnes de l’Hostal del Sol i en el fons què hi diu la ciutat, perquè com en tot, ells ja ho tenen bastant clar.

La CUP d’Olot lamenta les indicències que s’han produït en les primeres hores de la consulta